mandag den 15. juli 2013

Græsk pita gyros


Nogle af mine bedste minder fra sidste sommer er fra da jeg spiste gyros med min dejlige familie på stranden på Kreta. 
Det er umuligt at lave gyro som de gør det på græsk fast food maner, men jeg har nu alligevel givet det et forsøg her fra sommerhuset og det blev faktist nærmest ligesom at være der. Min store søn sagde at det smagt fuldstændig ligesom i Grækenland, der manglede bare en strand med nogle varme sten og dåsecola :-) 
I går fik vi langtidsstegt og grillet lammekølle og der var rigtig meget kød tilbage som i dag så blev til gyros i brød jeg bagte på panden og med tzatziki og græsk salat i.




Opskrift på 8 stk brød 

3 1/2 dl vand 
25 g gær 
Ca 500 g hvedemel tipo 00 
1 spsk honning 
1 dl olivenolie 
1 god spsk fint salt 

  1. Gæret røres ud i vandet sammen med honning
  2. Salt og olie tilsættes og melet røres nu i når dejen hænger godt sammen hældes den ud på bordet og og æltes. Tilsæt mel lidt af gangen og ælt til dejen er smidig og lige akkurat slipper hænderne. 
  3. Lad hæve til dobbelt størrelse 
  4. Del i 8 stykker og spænd dejen op til boller. Lad dejen hvile 10 min. 
  5. Rul en kugle af dejen tyndt ud til den er ca 30 cm i diameter. Rul først det næste ud når det første er på panden 
  6. Varm en slipletpande op og bag brødene et af gangen på panden ved middel varme
  7. Kan sagtens bage i forvejen og så lige varmes i mikroovnen inden man skal bruge dem
  8. Serveres med en klat tzatziki, tomater, agurker, rødløg og krydret kød skåret tyndt





6 kommentarer:

  1. Mums,lækre brød de ser helt autentiske ud;-)
    Du glemmer dog den lidt søde sennep som de også tilsætter i Grækenland - den sætter nemlig prikken over i´et i sådan en hjemmelavet sag.
    VH Matilde

    SvarSlet
  2. Man må endelig ikke glemme pomfritterne!! :D..
    Det er et guddommeligt spise sådan en Gyros! :P

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Jeg har lavet dem efter din opskrift, og de var fantastiske! Det var virkelig lækkert. Der manglede kun en swimmingpool og 25 grader ellers var det fuldstændig som at være i Grækenland! ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din tilbagemeldning, jeg er glad for at høre at opskriften fungerede :-)

      Slet
  5. Tak for din rigtig gode opskrift, den fungere rigtig godt!
    :-)

    SvarSlet